BIL KØREKORT

Man skal være bosiddende i Danmark og kan siden 1. januar 2017 starte på undervisning tre måneder får, man fylder 17 år. Du kan begynde når du er 16 år og 9 mdr. KLIK her for yderligere info.

TEORI:
Når du starter teori undervisningen vil du få udleveret en lektionsplan (lovkrav) som nøje beskriver, hvad du skal igennem for at få kørekort. I lektionsplanen vil du kunne se, at teorien og den praktiske kørsel følger hinanden, hvilket betyder, at du f.eks. skal have teori om motorveje, før du efterfølgende skal ud og køre på motorvej. Dette betyder også, at du skal have den praktiske undervisning på vej, før du får undervisning i den næste teorilektion.

MANØVREBANE:
På manøvrebanen gennemgår du en række øvelser i bilens betjening samt grundlæggende manøvrer. Manøvrebanen er en lukket bane, hvor maks. 3 elever pr hold, bliver undervist af en kørelærer, som styrer undervisningen via en walkie talkie.

Manøvrebanekørsel foregør typisk formiddag eller eftermiddag, efter nærmere aftale med køreskolen. Kurset varer i alt 3 timer.

Følgende øvelser gennemgår på den lukkede manøvrebane:
  • Forberedelse til kørsel
  • Igangsætning og standsning
  • Kørsel i ottetal
  • Forlæns og baglæns kørsel med målopbremsning
  • Baglæns kørsel med svingning
  • Forlæns og baglæns slalom
  • Parkering ved vejkant
  • Kørsel i 2 gear, højresving og eventuel hård opbremsning uden hjulblokade
  • Vending
  • Parkering i båse
KØRELEKTIONER PÅ VEJ:
Når du har gennemgået lektion 3 i teoriundervisningen, kan du starte med kørsel på vej og derefter køre mellem hver teorilektion. Disse lektioner aftales med kørelæreren.

KØRETEKNISK ANLÆG:
Du skal på et lukket køreteknisk anlæg som noget af det sidste i din undervisning før køreprøven. Hvornår du skal til køreteknisk anlæg afgøres af din kørelærer, som vurderer det efter dine kørefærdigheder.

Forinden køreteknisk anlæg, skal du have deltaget i køreteknisk teoriundervisning på skolen.

Kurset på køreteknisk anlæg, varer samlet ca. 5 timer, inkl. 4 x 45 min. kørsel.

Følgende undervises på; køreteknisk anlæg:
  • Vejgreb og belæsning.
  • Hastighed, bremselængde og vejgrebets udnyttelse
  • Hindringer på kørebanen
  • Genvindelse af vejgreb efter udskridning
TEORIPRØVE:
Når du har gennemgået alle obligatoriske lektioner i lektionsplanen og dens krav, kan du derefter gå til teoriprøven. Prøven foregår hos politiet enten i København eller omegn og er en billedprøve, med 25 billeder, hvor du skal svare ja eller nej til en række spørgsmål, ligesom du har lært det til teoriundervisningstimerne på skolen.

PRAKTISKE INFORMATIONER:
Når du og din kørelærer finder dine færdigheder i kørsel tilstrækkelig, skal du til en køreprøve. Det er din kørelærer som booker køreprøven.

Prøven finder sted hos politiet i den skolevogn, du plejer at køre i med din kørelærer.

Selve prøven varer ca.30 - 50 min.

TILLADTE PAUSER I FORLØBET:
Pauser i undervisningsforløbet må ikke overstige 3 måneder, og derfor er det vigtigt, at du koordinerer din tid så du kan undgå at skulle holde en alt for lang pause.

Du har mulighed for at tage teoriundervisning på alle ugens hverdage - formiddag eller eftermiddag.

Du bestemmer selv, hvornår du går til teoriundervisning. Du skal blot være opmærksom på, at du skal modtage undervisningen i rækkefølge, da det er et lovkrav og i øvrigt fornuftigt når køreuddannelsen er tilrettelagt derefter. Du har hermed også selv den største indflydelse på, hvor hurtigt du ønsker at tage kørekortet.

Gratis holdstart!
Introduktion og holdstart er en smagsprøve på, hvad vi kan tilbyde dig, og du har mulighed for at kigge lidt på forholdene, inden du tager endeligt stilling til, om det er hos os du vil erhverve dit kørekort.

Få yderligere information ved at skrive til: info@kbhkoereskole.dk

BIL KØREKORT
BIL MED ANHÆNGER