FÆRDSELSRELATERET FØRSTEHJÆLP
Kursus til førstegangserhvervelse af kørekort

Loven siger:
Den 1. oktober 2006 trådte den nye kørekortbekendtgørelse i kraft. Det betyder, at ved førstegangserhvervelse af førerkortet, skal ansøgeren ved indlevering af ansøgning om kørekort vedlægge et godkendt kursusbevis for gennemført kursus i færdselsrelateret førstehjælp.

Pris pr deltager: kr. 990,-

(Tidsændringer kan forekomme siden du kiggede sidst. Husk venligst at opdatere siden)

Kursets indhold og varighed:
Kurset skal gennemføres jf. Dansk Førstehjælpsrådets uddannelsesplan og omfatter 8 timers undervisning i førstehjælp med basal genoplivning og færdselsrelateret førstehjælp.

3 timers hjerte- og lungeredning.
  • Kunstigt åndedræt
  • Hjertemassage
5 timer i basal færdselsrelateret førstehjælp.
  • Forhold ved trafik- og færdselsrelaterede ulykker
  • Førstehjælpens 4 hovedpunkter
  • Nødflytning
  • Livreddende førstehjælp ABC og den livsvigtige ilttransport
  • Alarmering
  • Shock
  • Psykisk førstehjælp
  • Blødninger
  • Hovedlæsioner
  • Brud på nakke, rygsøjle og/eller bækken
  • Brud på arme og ben
Førstehjælpsskolen afholder færdselsrelateret førstehjælp på en dag.

Kursusbevis:
Der vil ved kursets afslutning blive udstedt og tildelt et kursusbevis (Kursusbeviset må højst være et år gammel ved indleveringen om ansøgning til kørekortet).

Formål ved kurset
Formålet er at bibringe deltageren den viden, de færdigheder og de holdninger der sætter dem i stand til at kunne yde livreddende førstehjælp ved trafik- og færdselsrelaterede ulykker.

Ved uddannelsens afslutning skal den enkelte deltager kunne:
  • handle hensigtsmæssigt pæ et skadested, herunder hændtere flere tilskadekomne og kunne tage de nødvendige forholdsregler for ikke selv at komme til skade
  • yde livreddende førstehjælp til livstruende skader der medfører spærring af luftvejene, nedsat/standset vejrtrækning og/eller shock som følge af trafik- og færdselsrelaterede ulykker
  • yde livreddende førstehjælp til hovedlæsioner, brud pæ nakke, rygsøjle og/eller bækken samt de store ekstremiteter, forbrændinger, forgiftninger, ætsninger og el-ulykker
  • foretage nødflytning af en tilskadekommen, hvis det vurderes nødvendigt
  • forebygge shock, herunder føre en beroligende samtale med den/de tilskadekomne
Deltager skal ved uddannelsens afslutning have forstæelse af:
  • den livsvigtige ilttransport
  • virkninger og symptomer på hovedlæsioner, brud pæ nakke, rygsøjle og/eller bækken, forbrændinger og shock
Førstehjælps Instruktører
Alle er godkendt af Dansk Førstehjælpsråd.
Alle er dagligt beskæftiget med færdselsrelateret emner.
Instruktørerne er daglig brandmand, ambulancemedarbejder, politi eller instruktør med mange års erfaring indenfor sikkerhedsbranchen.
Københavns Køreskolens førstehjælpsinstruktører underviser bl.a. via Førstehjælpsskolen.